Impresionalismus

29. prosinec 2010 | 17.10 | | autor: mistr-bucket

IMPRESIONALISMUS

Umělecký směr v Evropě (hlavně Francii) 2. poloviny 19. stol. Navazuje na romantismus a hlavně na realismus a doplňuje je o snahu zachytit prchavý vjem, okamžik (odlesk světla na hladině, mlhu, bití vln o útesy...).

Název impresionismus = dojem.
Název celého hnutí odvozen od obrazu Clauda Moneta – Imprese (východ slunce). Nové hnutí zpočátku nebylo kladně přijato a název impresionismus byl použit kritikou jako název pro zesměšnění směru.

imprese

Náměty
Radostnější stránky života (tančírny, bary, bulváry, příroda, venkov, vodní hladiny, zahrady, jejich atmosféra v různé časti dne). Pro umocnění dojmu tvorba cyklů (katedrály v ranním, v odpoledním slunci atd...).

Technika
Snaha o zachycení barevných tónů světla uvedla malíře do značného časového tlaku, museli malovat velice rychle => rychlé tahy štětce, skicovitost, základem je tzv. barevná skvrna (malíř má na paletě čisté barvy, které mísí a nanáší na plátno). Není použita ostrá kontura v divákově oku vzniká dojem chvějící se plochy. Nepoužívali černou barvu.

Kořeny impresionismu - 3 základní zdroje ( angličtí krajináři, barbizonská škola, Eduard Manet)

Angličtí krajináři

John Constable a William Turner
Zachycovali světlo a hru světelných paprsků.

TurnerTurner
Prohlédněte si samostatnou galerii Williema Turnera (48 obrazů)

Barbizonská škola

Vzor pro impresionisty, podle nich vyjížděli malovat do plenéru. Jednu dobu se dokonce usadili poblíž Barbizonu – ovlivnil je zejména Camille Corot. Vzniká tendence malířů žít v komunitě.

Eduard Manet
Jeho mládí spjato s Louvrem, kde kopíroval obrazy starých mistrů a hledá v nich inspiraci. Spřátelí se zde s dalšími v budoucnu slavnými malíři, maluje s nimi v plenéru. Zamítá starý akademický způsob malování v ateliéru. Manet je pouze předchůdce impresionismu! Jeho význam pro impresionisty tkví v nabourání uměleckých tradic Francie. Barva se v jeho tvorbě stává tím nejdůležitějším.

Snídaně v trávě
Nejznámější a v té době nejkontroverznější obraz, vedle oblečených mužů je i nahá žena => silné překročení dobových konvencí. Vystaveno v rámci Salonu odmítnutých, kde obraz viděli i impresionisté. Moneta inspiroval k vytvoření podobného díla.

Olympia
Vyvolala velký skandál. Je to pařížská prostitutka namalovaná jako antická bohyně. Kontrast světlé pleti s tmavou pletí černošky.

ManetManet
Prohlédněte si samostatnou galerii Eduarda Maneta


Impresionisté

Claude Monet
Imprese - východ slunce
Zobrazoval ranní sluneční paprsky pronikající skrz mlhu na řeku, siluety lodí a přístavu.

Snídaně v trávě
Inspirován Manetovým dílem vytváří Monet monumentální dílo, které ovšem nedokončí a bohužel bylo ještě poškozeno, zachovaly se jen některé části.

Cyklus Rouenská katedrála - zachycena v různém světle.
Cyklus Lekníny – inspirace vlastní zahradou, směřování k abstrakci. (závěr tvorby)
Parlament v Londýně

impreseMonetMonetMonetMonetMonet

Auguste Renoir
V mládí impresionista, později vytvořil osobitý styl. Vynikající portrétista, maloval narůžovělou barvu pleti. Hra světla na lidském těle.

Snídaně veslařů
Scéna ze zahradní restaurace, kde se vesel. společnost baví při snídani.
Akt ozářený sluncem, Houpačka...

RenoirRenoirRenoir

Alfred Sisley
Anglický krajinář. Žil ve Francii, tvořil především zimní krajiny.

Sisley

Camille Pisaro
Krajinář, cyklus Bulvár Montmartre.

PisaroPisaro

Edgar Degas
Obraz baletek a náměty z dostihového prostředí. Jiná technika než impresionisté.

DegasDegasDegas

Henri de Toulouse – Lautrec
Bohémský malíř pařížských tančíren a nevěstinců. Zakladatel moderní grafiky, vytvářel plakáty.

Lautrec

Sochařství

Auguste Rodin
Zachycuje utrpení a vnitřní život člověka, nepodrobil se tradičnímu stylu. Socha Balzac.

Auguste Rodin

Impresionismus u nás

Antonín Slavíček
Nejvíce se přiblížil technice impresionistů, zájem o krajinu poznamenanou lidmi, kteří tam žijí. Břízová nálada, Chrám sv. Víta, Staroměstské náměstí...

Antonín Slavíček

Antonín Hudeček
Měl blízko k symbolismu.

Antonín Hudeček

Pointilismus (neoimpresionisté)
Konec 19. století. Chtěli ještě lépe zachytit světlo než impresionisté. Je dovršení techniky impresionismu, základním prostředkem malby je tečka. Barvy se ale nemají mísit na paletě, ale pouze až v očích diváka. Čisté tóny. Výsledkem bylo zachycení jasu přírody.

Georges Senrat
Neděle v La Grande Jatte

Georges Senrat

Paul Signac

Paul Signac

Zdroj: http://umeni.euweb.cz/?id=impresionismus

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře